Fastlegekrisen fikk dem til å handle, nå sparer Noteless tusenvis av timer 

Foto: Noteless. Fra venstre; Mikkel Dahl Slettebø, Sarankan Sivakanesan og William Vossgård.

Leger over hele landet opplever mindre stress og mer tid med pasientene takket være Noteless – et gjennombrudd i bruken av kunstig intelligens for helsepersonell. 

Det var en regntung kveld da William Vossgård satt og reflekterte over sine neste steg i livet. Etter å ha støtt på tunge reguleringsprosesser i sin andre startup innen landbasert lakseoppdrett, innså han at det var tid for noe som kunne drives fremover litt raskere. William tok derfor kontakt med sin tidligere kollektivkamerat, Mikkel Dahl Slettebø, fra tiden på NTNU hvor de begge studerte. 

– Jeg visste at han var en utrolig god utvikler, skryter Noteless-gründeren av kollegaen, og utdyper:  

– Jeg visste også hvor mye manuelt skrivearbeid det var i helsesektoren, og forstod at AI kunne brukes til å strukturere og formatere informasjon på en smartere måte, forteller William.

En idé som tok fart

Det var starten på Noteless, plattformen som benytter kunstig intelligens (AI) til å effektivisere dokumentasjonsarbeidet i helsesektoren. Knapt tre måneder brukte de to på å lage en prototype på idéen. William sendte så ivrige meldinger til over hundre leger på Haukeland universitetssykehus via Facebook. Kun tre svarte. Én av dem var Sarankan Sivakanesan, bedre kjent som «Siva». Siva var på denne tiden turnuslege på Haukeland sykehus med et hjerte som banket for innovasjon og entreprenørskap. 

– Jeg syntes dette hørtes utrolig spennende ut og hadde selv tenkt på lignende ideer, så da jeg møtte William og Mikkel, var jeg raskt ombord, sier Siva med et blunk til William. 

 – Det er nettopp dette som driver oss 

Med base i Bergen og støtte fra blant annet helseinnovasjonssenteret Eitri, VIS, Forskningsrådet og Innovasjon Norge, begynte Noteless å ta form. Teamet visste tidlig at de ville fokusere på fastleger, en yrkesgruppe som har vært under kjent press i mange år.  

 – Fastleger er selvstendig næringsdrivende og kan ta egne beslutninger om hvilke verktøy de vil bruke. Dette gjorde dem til en perfekt inngangsport for oss, forklarer Siva. 

Den første milepælen kom raskt. To måneder før lanseringen valgte en testbruker å kjøpe løsningen. 

 – Det bekreftet at vi hadde truffet et behov i markedet. Men det ble ingen feiring – bare enda mer jobbing, ler William og legger til: 

 – Men den største milepælen var da vi fikk indikasjoner på at det var betalingsvilje i markedet. 

 Etter lanseringen jobbet det lille teamet kontinuerlig med tilbakemeldinger. Hver måned ble Noteless forbedret, og fastlegene begynte å se verdien. 

 – Noteless var ikke for alle i starten, men vi har utviklet oss mye siden den gang, bekrefter Siva. 

For tilbakemeldingene fra brukerne har vært overveldende. En lege fortalte dem at han hadde fått mindre kroniske ryggsmerter fordi han satt mindre foran skjermen. En annen nevnte at han endelig hadde mer tid til familien. 

 – Det er nettopp dette som driver oss. Å skape noe som har en merkbar effekt på folk sine liv, fastslår Siva. 

– Men jeg glemmer aldri da jeg skulle flytte fra Trondheim til Bergen og fikk med meg en haug av papirer i hånden, som jeg måtte ta med til min nye fastlege, som han igjen måtte scanne inn hos seg. Utrolig tungvindt, så man trenger løsninger som effektiviserer bransjen, supplerer William. 

I en konstant forbedringsprosess 

Men suksessen har ikke kommet gratis. Teamet har konstant tilpasset og forbedret produktet basert på tilbakemeldinger. Og de har på ingen måte sagt seg fornøyde med løsningen de har i dag: 

– Vi vil bygge dette til en enda mer komplett plattform som kan hjelpe enda flere, sier William. 

Med investorer som Farvatn Venture, Futurum Ventures og Paal Runar Larsen, Jens-Petter Glittenberg og Gard Haugen, kjente fra Meltwater, er de klare for å skalere raskt. 

 – Det siste året har vi nok lært mer enn vi ville gjort på fem år i en annen jobb. Teamet trekker på hverandres styrker: William som visjonær, Mikkel som teknisk ekspert og Siva som brobygger mellom medisinsk kunnskap og innovasjon. Siva hadde nemlig allerede erfaring som gründer fra videregående, der han var med på å utvikle et matteprogram for videregående skoleelever. For William har det også handlet om å forstå markedet og bygge tillit.  

– I starten var det flere som var skeptiske til om løsningen var GDPR-kompatibel, så det å få folk til å ha tillit til oss var gjerne en utfordring i starten. Nå merker vi hvor positive pasientene er også, så det er litt gøy, røper Siva. 

Veien videre mot internasjonal vekst

Noteless har i dag brukere over hele Norge og ble nylig lansert i Danmark. Nå fortsetter teamet å se utover landets grenser.  

– I Norge er man langt fremme teknologisk, og nedover i Europa ser vi faktisk enda større muligheter for effektivisering. Det handler om å få løsningen ut så raskt som mulig parallelt med at vi kontinuerlig forbedrer og videreutvikler den. Vi stopper ikke her, avslutter William.  

Forrige
Forrige

Slik utviklet de løsningen som skal redde liv i fjellet