Utvikler AI-assistenter fra gutterommet

Jonas Grieg Eide er bare 15 år, men har allerede utviklet fem AI-assistenter gjennom selskapet sitt FrostByte. Den aller første er i bruk på de nye nettsidene til VIS.

– Jeg har lyst til å utvikle et system som fungerer såpass sømløst i bedriften at det kan regnes som en ansatt, fastslår Jonas Grieg Myrseth Eide.

Femtenåringen sitter tilbakelent i stolen på sitt nye kontor på Marineholmen. Ved siden av pulten står skolesekken hans og vitner om at det kanskje er et annet sted han burde vært i dette tidsrommet, men det er heldigvis ikke den lengste veien fra Sletten, hvor han går første året på Langhaugen videregående skole og til VIS-lokalene ved Nygård. Nylig leverte selskapet hans FrostByte ny AI-assistent til VIS - Vestlandets Innovasjonselskap, et prosjekt han har jobbet med helt siden tidlig 2024.

– Det hele startet med et møte med Espen Rostrup, og derfra tok det ikke lang tid før vi begynte å teste litt. Litt lengre ut i 2024 var vi i full gang med produksjon, med god utvikling og respons fra første stund, forteller den unge gründeren med et glimt i øyet.

I full jobb etter skoletid

Som liten kunne han forsvinne dypt inn i komplekse “byggeprosjekter”: Lego- og dipoloklosser ble stablet nøye oppå hverandre, drømmen var å bli arkitekt. I dag er femtenåringen nærmest som en AI-arkitekt å regne. Fra hjemmekontoret startet han på det store prosjektet med å lage det han mener må være én av byens to AI-assistenter med dette bruksområdet. Den andre er også et Frostbyte-prosjekt for selskapet Quantidoc. 

– VIS var min aller første prosess, så det har vært mye læring i å jobbe med sin første kunde. Men det var på ingen måte skremmende, for her jobber det fine folk som var lette å ha korrespondanse med, men det ligger jo et ansvar i å levere til et såpass stort selskap, innrømmer han.

Etter skolen blir det mye ettermiddags- og kveldsjobbing. For når solen går ned, nøyer Jonas seg med lyset fra PC-skjermen. Her, fra hjemmekontoret, kan han være med å forme fremtidens løsninger, og dét motiverer den unge bergenseren.

– En viktig driver for meg, er at jeg kan bevege meg ut i fremtiden fra her jeg sitter. Å være den første i noe synes jeg er veldig motiverende, og det å kunne lage noe helt nytt, se bruken av det og at det kommer til nytte ute i samfunnet, er kanskje det som driver meg mest innenfor teknologi.

Jonas fikk en bestilling på en AI-assistent som kunne håndtere spesifikke kundespørsmål effektivt, på alle språk og som kunne samle informasjon om brukerinteresser.

Eureka-øyeblikket

Plutselig sitter noe og Jonas stiller seg spørsmålet “men hvorfor gjorde det det?”. Slik drives utviklingsprosessen fremover. Så oppdages gjerne en feil og han stiller seg det samme spørsmålet, før den rettes rettes opp i og han gir det enda et nytt forsøk. Så kommer aha-øyeblikket han har ventet på.

– Den følelsen når du har jobbet med noe i en måned, og fått til noe som har vært viktig for utviklingen, det føles helt magisk. Og så blir man enormt lettet, ler han.

– Hva har vært det mest utfordrende med prosessen?

– Å få alle parter fornøyde, men også å få AI-assistenten til å levere gode nok svar til at det blir en automatisk prosess å bruke den.

– Algoritmen får litt problemer 

For å få AI-assistenten til å yte best mulig, har han måttet mate den med riktig info. Hos VIS er det komplekse problemstillinger som skal besvares, derfor må informasjonen komprimeres i dokumenter til AI-assistenten,  slik at den har best mulig forutsetninger for å gi fullverdige svar på spørsmålene som stilles. Målet er at assistenten skal kunne svare på alt fra patentspørsmål til forskning, rettigheter og HR på alle språk.

– Det har vært det vanskelige. Det er store dokumenter og mye tekst, algoritmen jeg har laget får litt problemer da, så jeg har hatt noen “hvordan krympe filer”- kurs med de ansatte hos VIS, kan man si, sier Frostbyte-gründeren lattermildt.

Etter månedsvis med intens jobbing for å få de siste detaljene på plass, var gleden stor da han fra hytten så at de nye nettsidene til VIS var oppe og gikk. Da visste han nemlig at den nye AI-assisten hans var det samme.

– Det var utrolig kult å se AI-assistenten i bruk på de nye nettsidene. Det ga en skikkelig mestringsfølelse og jeg følte at vi løste det vi hadde hatt lyst til å løse.

Et skille mellom chatbots og AI-assistenter

AI-bruken er voksende. Jonas gjorde grundige markedsundersøkelser for å avdekke behovet for løsningen han holdt på å utvikle. Svaret han kom frem til var at det var flere selskaper som flørtet med AI, men få som hadde egne AI-assistenter. Han presiserer at det er viktig å skille mellom chatbots og AI-assistenter, og for sistnevnte er markedet foreløpig begrenset. Det er her han ser et mulighetsrom for selskapet sitt og løsningene han planlegger å rulle ut i fremtiden. 

– Det er mange som holder på med AI i stor eller liten grad, men det er veldig lett å havne bakpå hvis man ikke kaster seg på bølgen som er på vei. Du går rett og slett glipp av forretningsmuligheter, god kundeservice og arbeidstimer. For man sparer mye tid ved å ta i bruk slike systemer.

Per i dag leverer FrostByte AI-assistenter til ekstern og intern bruk. Tanken er at AI-løsningen blant annet skal kunne automatisere måten bedriftene henter ut informasjon hos seg selv, i tillegg til å effektivisere onboarding-prosesser for nyansatte. Nå satser han mot nye prosjekter med en ambisjon om å kunne tilby enda flere produkter i selskapet. 

– Målet er å bli et selskap som har nok penger til å gjøre de prosjektene vi har lyst til å gjøre, og utvikle det vi trenger å utvikle. Hadde heller ikke skadet med enda flere kunder, så målet nå er egentlig bare å fortsette, avslutter han.

Forrige
Forrige

«Årets helsegründer er Noteless.»

Neste
Neste

Innovasjonsuken OPP levde OPP til navnet sitt