VIS besøker Mayo Clinic i Jacksonville, et ledende senter for medisinsk innovasjon
Hva skjer når ledende innovatører fra hele verden samles for å forme fremtidens helsevesen? Torleif Markussen Lunde fra VIS har fått en smakebit på svaret, etter et inspirerende opphold hos Mayo Clinic.
Mayo Clinic i Jacksonville, Florida, er en av tre lokasjoner til Mayo Clinic-nettverket, som er ansett som en av de mest anerkjente og innovative helseinstitusjonene i verden. Som en del av den velkjente Mayo Clinic-gruppen, som har sitt hovedkontor i Rochester, Minnesota, har Jacksonville-lokasjonen raskt etablert seg som et sentrum for avansert pasientbehandling, medisinsk forskning og innovasjon.
En av de viktigste driverne bak Mayo Clinic i Jacksonville er institusjonens kontinuerlige satsing på medisinsk innovasjon og forskning. Klinikken er sterkt involvert i banebrytende prosjekter som kombinerer ny teknologi med medisinsk praksis for å forbedre pasientbehandling, spesielt gjennom kunstig intelligens, genbehandling og presisjonsmedisin.
Struktur for trygg deling av helsedata
Helsedata har vært en viktig drivkraft for medisinsk innovasjon de siste årene. Det var ved Beth Israel Deaconess Medical Center i Boston at en leder tok en modig beslutning: å gjøre data fra intensivmottaket tilgjengelig for forskere over hele verden. Lederen bak denne beslutningen leder i dag Mayo Clinic Data Platform, en egen enhet utskilt fra Mayo Clinic som bygger videre på prinsippet om at helsedata må deles og struktureres på tvers av sykehus og landegrenser.
Ved å skille ut dataplattformen som en egen forretningsmodell, adskilt fra den kliniske driften som behandler pasienter, har Mayo Clinic tenkt nytt. Denne strukturen muliggjør både trygg deling av helsedata og rask utvikling av nye behandlingsmetoder, ofte i samarbeid med internasjonale partnere. Et av disse prosjektene involverer VIS.
Torleif Markussen Lunde, leder for 70-Blå inkubatoren, driftet av VIS, ble nemlig nylig invitert til Mayo-klinikken i Jacksonville for å delta i et nettverksmøte innen kunstig intelligens på helsefeltet.
– Jeg har vært en aktiv deltaker i et globalt nettverk som arbeider for å implementere ny teknologi i helsevesenet til glede for alle samfunnslag, spesielt de mest sårbare gruppene. Nettverket ble startet for omtrent ti år siden av en modig leder som valgte å dele helsedata på tvers av institusjoner. Han forstod risikoen i det, samtidig som det er svært lite sannsynlighet for å identifisere pasienter, samtidig som det gjorde det mulig å utvikle nye løsninger raskt.
Et definisjonsspørsmål?
I møte med Mayo Clinic har VIS-lederen erfart at dette nettverket er som å treffe kolleger fra hele verden med en felles visjon. Innovasjonen som oppstår er en sammensetning av ulike bakgrunner, fra teknologisjefer fra ledende universitetssykehus i Singapore, til representanter fra Google, Cleveland Clinic, samt mennesker fra land som India, Brasil og andre steder med mindre ressurser, men like store drømmer.
– Når vi alle samles på denne måten, så jeg at det var mulig å få gjort på to dager det som ellers kunne ha vært et seks måneders prosjekt for et team på ti personer.
En viktig lærdom fra besøket er hvordan man definerer innovasjon på et globalt nivå. For det som er en innovasjon i sin egen by, er ikke nødvendigvis det i en annen verdensdel.
– Innovasjon kommer sjeldent fra industrien man er i, den kommer fra et helt annet sted. Ofte fra dem som har et helt annet syn og bagasje med seg enn de som sitter nærmest på problemet, reflekterer Lunde.
Etter besøket i Jacksonville er VIS-lederen invitert til et nytt møte med en leder hos Mayo Clinic. Ett av de spennende prosjektene som vurderes, er utviklingen av KI med empati, et prosjekt som kan få stor betydning for fremtidens helsevesen. KI som et empatisk verktøy kan endre hvordan vi forholder oss til medisinske valg og etiske vurderinger.
– Det er viktig at vi ikke bare tenker her og nå. Innovasjon krever at vi tenker 30 og 40 år frem i tid.